«Θαλασσινοί Έρωτες» Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη
Σκηνοθεσία : Μίρκας Γεμεντζάκη
Σκιάθος | 4 Ιανουαρίου 2020
Ο Δήμος Σκιάθου διοργανώνει την εκδήλωση θεσμό, μνήμης και τιμής για τον «κοσμοκαλόγερο» σε συνεργασία με το Σπίτι-Μουσείο “Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης”, με την τριπλή θεατρική παράσταση « Θαλασσινοί έρωτες» σε σκηνοθεσία της Μίρκας Γεμεντζάκη, το Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Κέντρου “Μπούρτζι” του Δήμου Σκιάθος.
Πρόκειται για ένα αριστουργηματικό τρίπτυχο των ερωτικών διηγημάτων του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη που ταξιδεύει στην Σκιάθο τιμώντας την φετινή επέτειο από τον θάνατο του μεγάλου Σκιαθίτη συγγραφέα. Μια παράσταση που εντάσσεται ταυτόχρονα και στον κύκλο δράσεων του Δήμου, κάτω από τον γενικό τίτλο «Η Σκιάθος των ποιητών». Η Νάνα Παπαδάκη, η Μαρία Καστάνη και η Λένα Μακρή ερμηνεύουν τα διηγήματα «Έρως- Ήρως», «Έρωτας στα χιόνια» και «Όνειρο στο κύμα», στην σκηνοθεσία της αείμνηστης Μίρκας Γεμεντζάκη, σε μία μοναδική παράσταση των «Θαλασσινών Ερώτων». Η παράσταση, η οποία φιλοξενείται στη γενέτειρα του σπουδαίου συγγραφέα, απέσπασε εξαιρετικές κριτικές, φιλοξενήθηκε για δύο συνεχόμενες χρονιές στην σκηνή του θεάτρου Φούρνος, στο κύριο πρόγραμμα του Φεστιβάλ των Αισχυλείων, στις φυλακές Κορυδαλλού, καθώς και στο Αφιέρωμα στη Μίρκα Γεμεντζάκη, το 2014. «Αυτό που με οδήγησε στον Παπαδιαμάντη είναι η γλώσσα του, που για μένα είναι μουσική, τόσο ξεκάθαρη που ένας μουσικός βρίσκει αμέσως το ρυθμό. Η αφήγηση είναι το θεατρικό είδος που εκφράζει τις προσδοκίες μου για το θέατρο. Αλλά αυτή την τέταρτη φορά που ανεβάζω Παπαδιαμάντη ήταν η μαγική λέξη ‘κοσμοκαλόγερος’. Οι έρωτες του όχι μόνο για τη φύση, αλλά και τον άνθρωπο τον έκαναν τον πιο αθώο ερωτικό μυθιστοριογράφο», είχε αναφέρει η Μιρκα Γεμεντζάκη στο σκηνοθετικό της σημείωμα.
Χαιρετισμό θα απευθύνει ο Δήμαρχος Σκιάθου Θοδωρής Π. Τζούμας.
Συντελεστές παράστασης
Κείμενα: Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης
Σκηνοθεσία - Διδασκαλία: Μίρκα Γεμεντζάκη
Μουσική: Μαριέττα Φαφούτη Φωτισμοί – Τεχνική επιμέλεια: Γιώργος Ζορμπάς Σκηνικά – Κουστούμια: Βαγγέλης Παπαδάκης
Ερμηνεύουν: Μαρία Καστάνη (Έρωτας στα χιόνια), Λένα Μακρή (Όνειρο στο κύμα) Νάνα Παπαδάκη (Έρως – Ήρως) Πιάνο: Νάντια Παπανδρέου
Ώρα ενάρξεως : 19:00 | Διάρκεια παράστασης: 70’ | Είσοδος δωρεάν
Σάββατο 4 Ιανουαρίου 2020 στην αίθουσα εκδηλώσεων του Πολιτιστικού Κέντρου “Μπούρτζι” του Δήμου Σκιάθου.
Έγραψαν για την παράσταση:
Η Μίρκα Γεμεντζάκη πηγαίνοντας πολύ πέρα από το «φτωχό θέατρο» του Γιέρζι Γκροτόφσκι […] ανακαλύπτει τη μουσικότητα του Παπαδιαμάντη και την αποκαλύπτει στο θεατρικό κοινό της, με τη βοήθεια άξιων ηθοποιών-λειτουργών της ιεράς τέχνης του Διονύσου. […] Η Μαρία Καστάνη ενεδύθη κι απεκδύθη μπρεχτικώς την αλλοχρονίτικη αχλύ ενός γέροντα «Από τον έρωτα στα χιόνια». Η Λένα Μακρή εξέφρασε στο μέγιστο την αισθητική συγκίνηση του νεαρού βοσκού που βλέπει μια νεράιδα[…] Η Νάνα Παπαδάκη, τελετουργική-ιερατική μορφή, ψηλόλιγνη με τέλεια ορθοφωνία, απέδωσε το « Έρως- Ήρως» με θαυμαστή ακρίβεια, σαν χειρουργός που αναδεικνύει την οξύτητα του λόγου ως νυστέρι που εισχωρεί αριστοτεχνικά στο συναισθηματικό σώμα του θεατή.
Κωνσταντίνος Μπούρας (Για ένα θέατρο ουσίας, Ελευθεροτυπία)
Τρεις θηλυκές σολίστ με λόγο κελαρυστό, μελωδικό, παραμυθητικό, με κίνηση δωρική, σώμα παλλόμενο. Στην ενιαία παράσταση «Θαλασσινοί Έρωτες» η εκφορά του παπαδιαμαντικού λόγου είναι διαυγής και χυμώδης. Βιρτουόζα της φωνητικής διδασκαλίας με πολύχρονη εμπειρία, η Μίρκα Γεμεντζάκη ανιχνεύει σκηνοθετικά για τέταρτη φορά το παπαδιαμαντικό σύμπαν τονίζοντας τη μουσικότητα και τον λεπταίσθητο ερωτισμό του Σκιαθίτη δημιουργού. Σε ρυθμό αντάντε η Μαρία Καστάνη στο ημίφως ξετυλίγει με τραγική αξιοπρέπεια τον αβάσταχτο «Έρωτα στα χιόνια». […] Σε ρυθμό αλέγκρο η Λένα Μακρή αεικίνητη και παραστατική με ανεμελιά τομσογιερική υποδύεται τον αφηγητή και τον έφηβο βοσκό στο διήγημα «Όνειρο στο κύμα». Σε ρυθμό φόρτε διαθέτοντας πολύχρωμη φωνητική γκάμα, η Νάνα Παπαδάκη πλάθει τα πρόσωπα του διηγήματος «Έρως – Ήρως». […] Την παράσταση διανθίζουν μουσικά σχόλια της Μαριέττας Φαφούτη με τη Νάντια Παπανδρέου να παίζει ζωντανά στο πιάνο.
Γιώργος Βιδάλης ( Κύματα χαμένων ερώτων, Ελευθεροτυπία)
Η Γεμεντζάκη υιοθετώντας την οικεία σκηνοθετική της τεχνική στήνει μια μελωδική παράσταση οργανωμένη στην εντέλεια όπου ο λόγος μετατρέπεται σε μελωδία και το νοηματικό και λεκτικό υλικό μεταποιείται σε σωματική και φωνητική έκφραση. Μέσα από την ανατρεπτική σκηνική σύμβαση επιχειρείται μια απόπειρα να συμμειχθούν νοήματα και ήχοι σε μια αρμονική ενότητα η οποία με τον κατάλληλο ερεθισμό των αισθήσεων να αφυπνίζει τη διάνοια και αντιστρόφως. Μια ατμοσφαιρική, τελετουργική παράσταση σαν ιερή, διονυσιακή τελετουργία που αναδύεται από έναν χιονοσκέπαστο χειμώνα για να καταλαγιάσει σε μια επικίνδυνα αισθησιακή άνοιξη εμβολίζοντας τις λεπτότερες αποχρώσεις της ανθρώπινης επιθυμίας με τη μυστηριακή και ηδονική λεπίδα της φθοράς, της του θανάτου, της λήθης και της λησμονιάς.
Μαρία Κυριάκη (Θαλασσινοί Έρωτες, Επί Σκηνής)
Υπάρχουν μερικές παραστάσεις από τις οποίες το κοινό εξέρχεται άναυδο. Είναι όλοι πολύ ήσυχοι, με μια ησυχία εσωτερική, σαν να έχουν παραστεί σε μια θρησκευτική –μυσταγωγική- λειτουργία. Μια τέτοια παράσταση είναι οι «Θαλασσινοί Έρωτες».
Δ.Μ. (Θαλασσινοί Έρωτες, Περιοδικό Metropolis)